2011. március 8., kedd

Erdei gyümölcsös trifle


Az utóbbi két napban volt egy kis technikai szünet, így nem tudtam sajnos kedves blogomra ránézni, de most bepótolom, és ezzel ezzel az isteni habkönnyű  desszerttel kívánok Nagyon boldog születésnapot húgom kisfiának Gergőnek, és unokatestvéremnek Marcsinak.
A recept ismét Nigellától származik, noha több receptet is találtam erre vonatkozólag, de az övé nyerte el a tetszésem.
Ez egy igazi angol desszert igazi felüdülés a kissé nehéz karácsonyi pudingjuk után.Többféle elkészítési formája létezik, Nigella cseresznyésen prezentálta, de találtam tejszínes-fehércsokis változatát,maracujás-mascarponés habcsóktrifle-t, citromos-málnást és még sok mást.
Kiváló száradásnak indult piskóták felhasználására, az angolok kifejezetten trifle-piskótát használnak, én most beértem babapiskótával is.
Legközelebb meggyes-cseresznyés változatát is kipróbálom.
Fogadjátok szeretettel és aki kedvet érez hozzá, készítse el, mert bátran állíthatom egyszerűen felülmúlhatalan és nagyon sok dícséretet lehet bezsebelni.

Eredete: 
A trifle az egyik legrégibb angol édesség. A neve a francia „trufle” szóból származik (amely hóbortost jelent), a trifle már a XIV. században egy népszerű desszert volt, bár akkoriban csupán főtt krémből és lekvárból állt. 1852-re vezethető vissza a klasszikus trifle receptje, amely alapján alkoholban áztatott piskótát, lekvárt, krémet és alkoholos tej-tejszínhabot egymás tetejére raktak. Manapság a trifle akármi lehet, amit rétegesen készítünk, bár sokak szerint, ha nincs benne gyümölcs, az már nem trifle. A trifle világhírű, szinte minden Európai országnak van egy nemzeti variációja – ilyen a francia Diplomate, az olasz Zuppa inglese, a spanyol Bizcocho Borracho, az orosz Creole stb.
Én feleztem Nigella adagját, így egy 1,5 literes üvegtálat használtam, de aki szeretné üvegpoharakban is szervírozhatja.

Hozzávalók a trifle-höz:
75 ml konyak (én kihagytam)
1 vaníliarúd ( én vaníliaaromát használtam)
1,5 dl zsírdús tej
1,5 dl zsírdús tejszín
4 tojás sárgája
2 ek. cukor
1 ek étkezési keményítő ( a recept nem írja, én tettem bele)
8 db babapiskóta
kb. 100 gramm erdeigyümölcs lekvár (én cukormentes St. Dalfour -t használtam)
250 gramm erdei gyümölcs+100 gramm málna a tetejére

A tetejére:
3dl zsírdús tejszín, 1 cs. vaníliáscukor
1 csomag habfixáló
1 ek átszűrt erdei gyümölcs lekvár
1/2 citrom leve
1 ek. víz

Teljes egészében leírom a receptet, hátha valaki alkoholosan szeretné elkészíteni.Először egy konyakos-vaníliás főzetet kell készíteni:két evőkanálnyi konyakot forrpontig kell hevíteni, majd beletenni a fél rúd vaníliát.Tűzről lehúzni, és hűlni hagyni.
Töltsük meg a mosogatót hideg vízzel, és lássunk neki a sodó elkészítésének:melegítsük össze egy fazékban a tejet és a tejszínt a vaníliaaromával.Egy külön tálkában keverjük krémesre a tojássárgájákat a cukorral és a keményítővel, majd keverjük hozzá a meleg tejes tejszínt.
Öntsük vissza az egészet a kiöblített tejesfazékba, és közepes lángon, állandó keverés mellett főzzük amíg be nem sűrűsödik.Ha közben bármikor úgy érezzük, hogy a sodó mindjárt köpködni fog, merítsük gyorsan a fazekat a mosogatóban várakozó hideg vízbe, és mint az őrült keverjük.

A mikor a sodó szépen besűrűsödött, húzzuk le a tűzről, keverjük hozzá a vaníliás-konyakos főzetet (én ugye ezt kihagytam) és hagyjuk kihűlni.

A piskótákat kenjük meg a lekvárral és kezdjük el a tálat rétegezni:egy sor lekváros piskóta, sodó, piskóta, sodó és a mirelit gyümik.Nem baj ha gyümölcsnek a kiengedett elve is belekerül, mert azt szépen felszívja a piskótánk minden finom zamatával együtt.Aki alkoholosan készíti, most öntheti bele a maradék konyakot a gyümivel együtt.
Tetejére halmozzuk a felvert tejszínhabot, és zsuppsz be a hűtőbe 10-12 órára.Ez nálunk három órát ért meg, de elég volt ennyi is.
Tálalás előtt az átszűrt lekvárt forraljuk fel a citromlével és a vízzel hagyjuk bugyogni, amíg szép rubinvörös sziruppá nem válik.Majd hhagyjuk kicsit hűlni, locsoljuk a tejszínhabra, és halmozzuk rá a málnát.Aki gondolja 1,5 evőkanál piriított mandulaforgáccsal is kiválthatja a gyümit a tetején.

3 megjegyzés:

  1. Huh, nagyon szép, imádom a vanília krém és a tejszínhab találkozását egy vad pirossal vagy málnaszínnel, szemet gyönyörködtető, és éppen nagyokat nyelek..

    VálaszTörlés
  2. Fenségesen néz ki, biztosan el fogom majd készíteni! És itt is köszönöm a köszöntést!
    Puszi: Marcsi

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen!.Nagyon jó étvágyat kívánok hozzá,ha elkészítitek!!

    VálaszTörlés