2011. január 28., péntek

A szajhák kenyere másnéven erényes kenyér



Erre a fantasztikus töltött kenyérre Fűszeres Eszternél leltem.Először csak nyeltem és nyeltem amikor megláttam nála a gyönyörű fotókat, majd elhatároztam próba szerencse, elkészítem én is a családnak.
Aztán végül, a vendégeinket is megkínáltam vele ma délután és nagy tetszést arattam a kenyérkéimmel.

Szokásomhoz híven megint egy kis töri:
Eredeti nevén erényes kenyér, de az nem írja olyan jól le az igazságot miszerint:
"A salamancai férfiak számára a böjt egykor valóban szigorú volt nem csak kulináris dolgokban követeltek önmegtartóztatást.II. Fülöp a 16. század jámbor királya elrendelte, hogy böjt idején az összes örömlány hagyja el a városokat. Így nagyhéten Salamancából is elküldték Őket és csak húsvét utáni hétfőn térhettek vissza.
Ezen a napon a bűnös hölgyeknek szigorúan megtiltották, hogy a hídon át lépjenek a városba a megelevenedett bűnnel való találkozás a jámbor polgárok lelkére beláthatatlan következményekkel járt volna.A diákok tehát a bűnös életért felelős tanácsnokkal akit a padreputasnak ('szajhapap') neveztek , virágokkal feldíszített csónakon hozták vissza a könnyűvérű lányokat.
A folyóparton bőséges borral és hornazosszal hússal és tojással töltött tésztabatyuval ünnepelték meg az eseményt. A szokás hasonló formában máig fennmaradt.
Ezen a napon sok család kirándul vidékre és a pikniken régi szokás szerint hornazoszt fogyasztanak.
Ehhez a kenyértésztát sovány sertéshússal, sonkával,paprikás kolbásszal és kemény tojással töltik meg majd megsütik."
(részlet a Spanyol kulinária című könyvből)

A kasztíliai kerek kenyér receptje:
50 dkg liszt
2 dl víz
1 dkg só
1,5 dkg élesztő
olívaolaj a kenéshez
A hozzávalókból a szokásos módon tésztát dagasztunk, majd kétszer kelesztjük.aA sütőt előmelegítjük 220 fokra.
A tésztacipót háromfelé vesszük, kör a lakúra nyújtjuk őket és mindegyik közepébe 1-1 keményre főtt tojást teszünk négyfelé vágva én tettem bele paprikás szalámit, sajtot, sonkaszalámit, bacont.Egy kenyérkét pedig tojással, füstölt kolbásszal, sajttal és sonkával töltöttem meg.Aki szeretné sült sertéshússal is töltheti.
A szélén üresen maradt részt késsel bevagdossuk és szépen ráhajtogatjuk a töltelékre, úgy hogy befedje és a tetejét is jól összehúzzuk nehogy szétnyiljon.
Olívaolajjal megkenjük őket, és mehetnek be a sütőbe.
Az eredeti recept 30 percet ír, nekem 40 perc alatt sültek szép pirosra.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó, hogy történeteket csempészel a posztokba, elkel bizony a gasztroblogok között egy kis "értelem" is, nem csak a főzés.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm.Az az igazság imádom a történelmet, ezért próbálok a blogomba is csempészni belőle.

    VálaszTörlés
  3. Impozáns leírás, gyönyörű, tartalmas kis batyú :)

    VálaszTörlés