2011. január 11., kedd

Vargabéles


Ez volt a mai tartalmas levesünk(tárkonyos raguleves) után a második fogás.Házi készítésű vaníliasodóval tálaltam.Mindkét receptet a nosalty-n találtam jó egy évvel ezelőtt, és azóta is gyakran készítem.Ez a vargabéles, kifejezetten férjem kívánságára született.Íme a recept:

Hozzávalók:
1 cs. réteslap(8 lapos)
50 dkg tehéntúró
5 tojás+1 tojás a tetejére
15 dkg cukor
2 dl tejföl
1 citrom reszelt héja
1 cs. vaníliás cukor
200 gramm cérnametélt
50 gramm vaj
kb. 1 dl olaj
50 gramm mazsola(én most nem tettem bele)

A sodóhoz:
5 dl tej
2 dl főzőtejszín
4 tojássárgája
8 dkg cukor
1 púpos ek. liszt
pár csepp vaníliaaroma

A cérnametéltet lobogó, enyhén sózott vízben 1-2 percig főzzük.Vigyázzunk, nehogy sokáig főzzük!Mikor leszűrtük, hozzákeverjük a vajat és félretesszük hűlni.
A tojásokat kettéválasztjuk a sárgájukat fehéredésig keverjük a cukorral, majd hozzátesszük a citromhéjat, vaníliáscukrot, a túrót és a tejfölt.A tojások fehérjéjét kemény habbá verjük.
A túrós masszába belekeverjük a langyosra hűlt tésztát, majd a habbá vert fehérjéjét.

Egy 20x30 cm-es tepsit kiolajozunk majd kettesével félig egymást fedve a lapokat egyenként olajozva lefektetjük a réteslapokat.A csomag felét használjuk fel tehát négy lap kerül alulra.Ezután belemerjük a túrós masszát, majd szintén egymást fedve közben olajozva beterítjük a réteslapokkal.Szépen visszahajtogatjuka széleket mind a négy oldalon, majd bekenjük a tetejét olajjal elkevert tojássárgájával.Mondjuk én úgy csináltam, hogy azt az egy tojásfehérjét, ami így megmaradt volna, beletettem a töltelékbe.
200 fokra előmelegített sütőben 40 perc alatt szép pirosra sütöttem.

A vaníliasodóhoz egy edényben összekevertem a tojássárgáját a liszttel, cukorral, aromával, majd felöntöttem a tejjel és a tejszínnel.Állandó keverés mellett forrásig főztem.Nem szükséges nagyon sűrűre, mert állásában is fog sűrűsödni.
Ízvilágban a madártejre emlékeztet ez a sodó. Aranygaluskához, gőzgombóchoz, túrós palacsintához, mákos gubához is e szerint a jól bevált recept szerint készítem az öntetet.

Aki elkészíti annak nagyon jó étvágyat kívánok hozzá, nem fog csalódni, ígérem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése