2011. február 17., csütörtök

Tönkölyös-joghurtos riegel kenyér


Íme a zsemlék ebből a tésztából

Egyszerűen muszáj volt ezt a kenyérreceptet feltennem, és közben nem győzök hálát rebegni Moha felé, mert egyszerűen fantasztikus ez a kenyere.Mindenkinek ajánlom aki kellő kedvet és elhivatottságot érez rá, hogy elkészítse.
Habár a kenyér eredetije rozsos-joghurtos riegel kenyér néven fut Mohánál, de óriási késztetést éreztem, hogy kipróbáljam  tönkölyliszttel is.
Biztosan nagyon finom rozsosan is de így is megjárja, ezt bátran állíthatom.
Nagyon ízlett az egész családnak.Legközelebb zsemléket fogok gyártani ebből a tésztából.
Ezúttal is mindent úgy csináltam ahogy Mohánál láttam, csupán a lisztek összetételén variáltam,(nem kaptam kenyérlisztet a "madaras tescóban")és én a nála feltüntetett adag feléből készítettem ebben a formámban:

Ha valaki a recept eredetijét is szeretné elolvasni kattintson Mohához.

Hozzávalók:
15 dkg öregtészta
5 dkg graham liszt
5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
140 ml víz
1 mk. barnacukor
1 dkg friss élesztő
Ezeket összekeverem és letakarva fél órát kelesztem.

Öregtészta:
50 dkg BL 80 liszt (ez most nálam:20 dkg finomliszt+20 dkg graham liszt+10 dkg rozsliszt)
3 dl víz
1 kk. só
1 ek. olaj
1 dkg élesztő
1 ek. cukor
A hozzávalókat összekeverjük és egy kiolajozott tálban 10-12 órára hűtőszekrénybe tesszük letakarva.Szépen feljön, majd összeesik, túlkel a tészta.A szükséges mennyiséget kivesszük belőle  mindig ami a kenyerünkhöz szükségeltetik, majd visszatesszük.Akár egy hétig is eláll hűtőben.

Utána hozzáadom:
75 gramm natúr joghurt
csipet aszkorbin
1 tk. só
1,5 dkg lágy vaj
1/2 tk. őrölt kömény
20 dkg tönkölyliszt
1 ek. burgonyapehely
1 kk. sikér
1-2 ek. tönkölykorpa

Ezekből  lágy tésztát dagasztok kb. 4-5 perc alatt.Én inkább a kalácstésztához tudnám állagra hasonlítani.Letakarva 40 percig kelesztem, félidőben mégegyszer átgyúrom.
A megkelt tésztát ismét átgyúrom és( Mohánál tökmagba),  napraforgómagba hempergetem majd beleteszem a sütőpapírral bélelt formába.
Ismét letakarom és duplájára kelesztem a formában.Ezután éles késsel bevagdosom a tetejét, megspriccelem vízzel és megszórom a következő magkeverékkel:1 ek. lenmag, 1 ek. szezámmag, 1 ek. napraforgómag, 1 ek. zabpehely.
210 fokra előmelegített sütőben 55-60 percig sütöm.Tényleg kell ennyi idő, nálam bejött mindkét alkalommal.

2 megjegyzés: