2011. február 9., szerda

Tönkölyzsemle



Nagyon szerettem volna valami egészséges pékárút sütni ismét, ezért bementem az egyik nagyon jó széles választékú gyógynövény üzletbe itt Fehérváron és vettem egy-két hozzávalót.
Felfedeztem a polcon a tönkölykorpát (Natura, 185ft) amiről itthon utánaolvasva  tudtam meg, hogy magas rost és ásványianyag tartalma révén fontos étrendkiegészítő.Rendkívül jó salaktalanító.Káliumban , magnéziumban nagyon gazdag, energiaszegény termék.
Kedvezően hat a vércukorszintre és elősegíti a vérzsírszint csökkenését.Rendszeres hosszútávú fogyasztásával csökkenthető a koleszterintszint.
Fogyasztása:
  • gyümölcslébe
  • sütemények, kenyerek sütéséhez
  • joghurtba
Egyébként a neten alkalmas recept után kutatva akadtam rá Macikonyhánál erre a tönkölyzsemlére.Egy kicsit változtattam a lisztek összetételén ismét, mert nekem nem volt itthon tönkölylisztem,de egyébként maga az elkészítési eljárás ugyanaz.Ő nem tett bele sikért, én igen mert azt is vettem és már nagyon ki akartam próbálni.Magasabbá kissé könnyedebbé tette a zsemlémet.
A sikér más néven szejtán arra hivatott, hogy megnövelje a liszt sikértartalmát ezáltal hatásosabb legyen a kelesztés.Vegetáriánusok húspótlóként alkalmazzák meleg vízzel összekeverve a búzahúsport, fűszeres vízben kifőzve.Amely kihűlés után bepanírozva szinte a hússal egyenértékű.

Hozzávalók:
20 dkg napraforgós rozsos kenyérlisztkeverék
20 dkg graham liszt
10 dkg tönkölykorpa
1/4 l. tej
2 dkg élesztő
1/2 ek. só
1 tk. cukor
1 mk. sikér
zabpehely a szóráshoz

A liszteket és a korpát egy tálba öntöm és a közepébe mélyedést vájok. A tejet meglangyosítom a cukorral, belemorzsolom az élesztőt és a mélyedésbe öntöm.Kevés lisztet szórok rá és hagyom kelni.
Miután megfuttatttam az élesztőt hozzákeverem a többi hozzávalót és bedagasztom a tésztát.Az átlagosnál egy kissé keményebb tésztát kapunk de ez a liszteknek köszönhető.Ezután egy órát kelesztjük letakarva.
Miután megkeltek hat egyenlő darabra vágom őket.Zsemlévé formázom, majd sütőlemezre sorakoztatom a zsömiket, kevés tejjel v. tejszínnel lekenem  zabpehellyel vagy bármilyen tetszőleges maggal megszórom és letakarva ismét hagyom kelni fél órát.A zsemlék formázásáról itt egy bejegyzés videóval Limaránál.
200 fokra előmelegített gőzös sütőben(betettem alulra egy nagy tepsi vizet) 30-35 percig sütöm.
Nagyon finom, épp most ettem meg belőle egyet.
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése